Interviu cu Aniela Sofron, Medical Affairs Manager - Farmacist Persoană Responsabilă – BPD, Wӧrwag Pharma România, partea I

Cum a început colaborarea cu Wӧrwag Pharma România?

Colaborarea cu Wӧrwag Pharma a început acum 13 ani, mai exact în 1 octombrie 2009, ca Manager Medical și Farmacovigilență.

Energia și bucuria pe care le-am simțit venind dinspre cei ce mi-au prezentat această oportunitate, m-au determinat să spun “da”, și iată că după 13 ani suntem tot împreună.

Am început prin a pune bazele unui sistem de farmacovigilență, esențial și obligatoriu în orice companie farmaceutică, pentru că atunci când avem de-a face cu un medicament trebuie să-i cunoaștem toate valențele. Cunoașterea implică și efectele adverse ale acelui medicament, a căror depistare este în beneficiul pacientului.

 

Ce presupune, mai exact, activitatea ta în companie?

Farmacistul Responsabil de activitatea de distribuție este ,,omul orchestră” care asigură, coordonează și răspunde de tot ce ține de mișcarea medicamentelor, din momentul în care ele părăsesc site-ul de producție și până ajung în farmacii pentru a fi eliberate către pacienți.

Trebuie să cunoască și să implementeze Regulile de Bună Practică de Distribuție a medicamentelor, să monitorizeze condițiile de transport și depozitare ale medicamentelor, să urmărească, să investigheze și să raporteze eventualele deviații sau neconformități sesizate pe parcursul transportului și depozitării, să gestioneze reclamațiile primite din partea clienților, să inițieze și să urmărească retragerile, să se asigure că medicamentele ce au făcut obiectul unui retur se repun în circulație doar daca acestea sunt fără defecte și au fost păstrate în condiții corespunzătoare de temperatură, umiditate.

În afara acestei responsabilități ce vizează partea de distribuție a companiei Wӧrwag Pharma România, mai există și alte activități în care sunt implicată, activități ce converg de această dată în partea comercială, și anume, susținerea departamentului de marketing prin evaluarea internă a materialelor promoționale și a campaniilor de marketing, a programelor educaționale pentru pacienți, activitate ce presupune relaționarea cu autoritățile în domeniul medicamentelor, în scopul obținerii avizării acestora.

 

Cum arată o zi de muncă pentru tine, ca persoană responsabilă pentru GDP?

Eu mă consider norocoasă să am în jurul meu oameni cu care lucrez în echipă și cu care colaborez constant. Sunt oameni minunați pe care abia aștept să-i regăsesc în fiecare dimineață, atunci când ne strângem la o cafea și discutăm pe diferite teme, glumim, împărtășim bucurii, temeri… În definitiv toți suntem oameni, mai presus de profesionistul sau colegul din fiecare, iar munca, fără astfel de momente de destindere, cred că ar duce în final la frustrare.

Există desigur și perioade mai puțin plăcute, în preajma termenelor limită sau atunci când apar provocări neașteptate ce trebuie rezolvate rapid și eficient dar le depășim mereu împreună, tocmai pentru că suntem o echipă în adevăratul sens al cuvântului “și la bine și la greu”.

 

Ce înglobează conceptul de calitate în industria farmaceutică?

Industria farmaceutică este industria cea mai strict reglementată din lume. Calitatea este stâlpul de bază în orice domeniu, în industria farmaceutică fiind esențială deoarece în această industrie produsul finit este medicamentul, cel care influențează direct viața și sănătatea pacientului. 

În aceasta industrie este obligatorie garantarea unui produs conform, care sa nu expună pacienții la vreun risc rezultat in urma calității sau eficacității necorespunzătoare.

În acest scop, toți fabricanții și distribuitorii de medicamente trebuie să dețină autorizații de fabricație sau/și distribuție, autorizații eliberate în urma inspecțiilor autorităților competente în domeniul medicamentului.

Atingerea acestui obiectiv al calității este responsabilitatea tuturor celor ce lucrează în acest domeniu și necesită implicarea managementului din toate departamentele, în tot acest lanț al industriei farmaceutice, plecând de la unitatea de producțe, continuând cu furnizorii și distribuitorii de medicamente și finalizându-se cu implicarea farmacistului, interfața cu pacientul.

 

Care sunt pilonii care stau la baza unui Sistem de Management al Calității?

Resursele adecvate, complianța la legislația în domeniu, personalul competent și în permanență instruit corespunzător, spații și facilități corespunzătoare de producție, transport și depozitare.

 

Cum se creează parteneriatele durabile în ”Buna practică de Distribuție” (GDP)?

Încrederea, în general, stă la baza celor mai puternice parteneriate. Respectarea promisiunilor, viziunea comună, valorile comune sunt și aceștia piloni importanți în clădirea unor parteneriate durabile. Dacă vorbim specific de industria farmaceutică, trebuie să existe o conștiință profesională în orice parteneriat, implicare, competențe, promptitudine în acțiunile ce trebuie întreprinse când situațiile o cer.

 

Oamenii sunt sisteme naturale de învățare. Ce înveți în acest moment?

Învăț să iau lucrurile așa cum vin, fără a le mai cataloga în bune sau rele, să trăiesc în prezent, să nu mă mai agăț cu putere de trecut, să mă bucur de fiecare moment, să prețuiesc viața în fiecare zi.