Biofactorii - substanțe importante pentru corpul nostru

Prezentare generală

Ce sunt biofactorii ?

Biofactorii sunt substanțe esențiale, de care organismul are nevoie pentru a funcționa normal. Printre acestea se numără vitaminele, mineralele și oligoelemente cum sunt magneziul, zincul sau fierul, precum și substanțe similare vitaminelor (de exemplu, acidul alfa-lipoic sau coenzima Q10), aminoacizi, acizi grași și extracte vegetale secundare. Corpul produce prin mijloace proprii unele dintre aceste substanțe, dar multe trebuie să fie obținute prin dietă. Acestea din urmă sunt numite biofactori esențiali. În concentrații mari, anumiți biofactori pot avea efect terapeutic, cu alte cuvinte dobândesc proprietăți farmaceutice.

Ce efect au biofactorii în organism?

Biofactorii joacă un rol vital în organism și contribuie la buna funcționare a proceselor noastre metabolice. Prin urmare, asociațiile nutriționale promovează valori de referință care ar trebui să faciliteze un metabolism sănătos. De exemplu, fierul este esențial pentru producerea hemoglobinei și astfel pentru aprovizionarea cu oxigen a organismului nostru. Vitamina C susține absorbția fierului din dieta noastră, joacă un rol în vindecarea rănilor și este un bun antioxidant. Unii biofactori susțin funcționarea normală a sistemului imunitar în moduri diferite. Vitamina D (care este, de altfel, atât o vitamina, cât și un hormon) este produsă de organism, cu sprijinul luminii soarelui și ajută intestinele în a absorbi calciul, fosforul și magneziul - și acestea sunt doar câteva dintre funcțiile sale în corpul nostru. În acest fel, vitamina D ajută biofactorii să își îndeplineasca rolul în formarea oaselor. Sugarii, în special, au o nevoie relativ mai mare de vitamina D din cauza creșterii lor. Vitaminele B: cum ar fi vitamina B12, benfotiamina (un precursor al lipidului tiaminei solubile), vitamina B6 și acidul folic au, printre altele, o influență esențială asupra funcției nervoase și de regenerare, precum și menținerea unui statut metabolic sănătos în aprovizionarea organismului cu energie și formarea sângelui.

Cum se manifestă deficitul de biofactori

Procesele importante ale organismului nu pot funcționa bine dacă există o cantitate insuficientă de biofactori pe o perioadă mai lungă de timp. În funcție de ce vitamină este indisponibilă sau ce mineral este indisponibil, se dezvoltă simptomele nespecifice ale lipsei în organism. De exemplu, deficiența de fier se manifestă prin paloare, tremurături și oboseală generală. Pentru multe persoane afectate, deficitul de magneziu duce la crampe și tensiune musculară dureroasă, nervozitate sau chiar aritmie și hipertonicitate. O cantitate insuficientă de vitamina D se poate manifesta în multe moduri datorită influenței sale largi asupra întregului corp și efectului său hormonal.

Primele semne sau indicații ale alimentării insuficiente a organismului cu un biofactor sunt întotdeauna simptome foarte nespecifice, cum ar fi: un sentiment de slăbiciune, oboseală, lipsa de concentrare sau o performanță scăzută în activitățile zilnice. Toate simptomele acestea sunt adesea subestimate și pot sta în calea activitătilor de zi cu zi.

O deficiență care inițial pare inofensivă poate declanșa reacții în lanț periculoase; în timp, iar simptomele grave nu vor putea fi imbunătățite. O deficiență ignorată a vitaminelor din gama B nu are efect doar asupra sangelui ci și asupra sistemului nervos. O deficienta de zinc si poate provoca multe simptome vizibile și invizibile, de asemenea. Unghiile fragile și pielea uscată pot indica o lipsă de zinc în organism. Dacă nu vă simțiți bine, rău, fără putere și mai puțin activ, cel mai bun lucru pe care îl puteți face este sa va adresați medicului dumneavoastra pentru un examen complet. Dupa acesta, analizându-va rezultatele va putea identifica eventuale carențe de biofactori pentru ca dumneavoastră sa adăugați in dieta dumneavoastra biofactorii de care aveți nevoie.

Cum se micșorează riscul unei deficiențe a biofactorilor in organism ?

Pentru majoritatea persoanelor este simplu: trăiesc sănătos!

Gemüse hilft

 

În plus față de exercițiile fizice regulate, o dietă echilibrată este, de asemenea, parte a unui stil de viață sănătos. Se recomandă fructe proaspete, legume și cereale integrale, precum și produse cu un conținut scăzut de grăsimi cum ar fi peștele, carnea slabă și laptele cu conținut scăzut de grăsimi. Totodată organismul nostru digeră uleiuri vegetale mai bine decât grasimile animale. Asociațiile profesionale recomandă cel puțin cinci porții de fructe și legume proaspete pe zi. Chiar și așa-numitele "super-alimente" cum ar fi goji, acerola și multe altele, despre care toată lumea vorbește astăzi, pot fi adăugate în dietă pentru înlăturarea simptomelor de deficit de biofactori. De exemplu, brânza și arahidele au un conținut ridicat de zinc - consumând 100 g de brânză Emmental aportul de zinc poate fi de aproximativ 4,6 g. Consumul zilnic recomandat este de 7 g pentru femei și de 10 g pentru bărbați. Salata de pui și de miel conține 145 μg în 100 g - dar ar trebui să fie consumată la scurt timp după cumpărare. Acidul folic este distrus foarte repede când alimentele sunt stocate pentru o perioadă îndelungată. În plus, puiul conține vitamina B6. Și vitamina B12 se găsește aproape exclusiv în alimentele de origine animală. Cei care sunt vegetarieni pot găsi vitamina B12 în alimente fermentate, cum ar fi varza sau berea (fără alcool). Vitamina B1 se găsește în legume și cereale integrale; În funcție de depozitare și preparare, conținutul de vitamine din alimente poate varia. Astfel, mâncarea unui muesli delicios sau a unei pâini întregi cu cereale integrale pentru micul dejun ar putea ajuta la prevenirea deficienței acestui biofactor. Aceasta poate susține, de asemenea, aprovizionarea cu magneziu - ovăzul, în special, conține o cantitate relativ mare de magneziu (134 mg la 100 g), semințele de floarea-soarelui chiar și 420 mg. Consumul zilnic recomandat de magneziu pentru adulții sănătoși este cuprins între 300 și 400 mg, așa cum indică Asociația Germană pentru Nutriție. Un stil de viață sănătos este atins atunci când stimulenții nesănătoși precum alcoolul și tutunul sunt eliminați. O aprovizionare cu toți biofactorii importanți printr-un stil de viață echilibrat si sănătos contribuie la prevenirea multor afecțiuni și ajută la a avea un organism tonifiat.

Cum apare deficiența unui biofactor in organism ?

Dacă aveți grijă să respectați un stil de viață echilibrat, deficiențele biofactorilor importanți pot fi evitate. Indicatorii de consum pentru vitamine și minerale sunt bazați în mod normal pe nevoia medie de consum a persoanelor sănătoase. Individual insă nevoia de biofactori poate fi semnificativ mai mare in funcție de mulți factori precum varsta, sexul, efortul fizic depus, stilul de viață (consumul de alcool si tutun), etc. Astfel, în situații speciale de viață, corpul dezvoltă parțial o nevoie mai mare pentru o anumită perioadă în care nu este capabil să absoarbă foarte bine biofactorii care îi sunt furnizați. În aceste cazuri, o dietă regulată are adesea limitări și se pot produce deficiențe. În multe cazuri, riscurile sunt cunoscute și se pot lua în considerare măsuri preventive.

Grupuri de risc în aportul de biofactori

Consumul pe termen lung a anumitor medicamente poate suprima absorbția unor biofactori sau poate intensifica eliminarea lor. Lista de medicamente include pe termen lung contraceptivele orale, anumite medicamente pentru diabet și ingrediente active împotriva tensiunii arteriale crescute. Toate aceste medicamente nu sunt doar prescrise des, unele dintre ele sunt luate regulat de ani de zile. Medicația pentru diabet poate cauza deficiențe de vitamina B12. Pe termen lung, acestea pot duce la parestezie și anemie. Consumul anumitor contraceptive hormonale nu favorizează doar deficiența de vitamina B6 și acid folic ci și deficiența de magneziu. Acest lucru, la rândul său, poate afecta vasele de sânge și poate crește riscul de tromboză și boli cardiovasculare, după cum a raportat Asociația Profesională a Ginecologilor. Prin urmare, mulți ginecologi recomandă pacienților să renunțe la fumat atunci când iau contraceptive orale.

Nu vă asumați riscuri în ceea ce privește aprovizionarea organismului cu biofactori !

Dacă se descoperă o deficiență gravă a anumitor biofactori în analize, este indispensabilă compensarea vitaminelor și a mineralelor care lipsesc, la recomandarea medicului dumneavoastră. Acest lucru se aplică și în cazul în care aparțineți uneia dintre grupurile de risc menționate mai sus, în care se recomandă suplimentarea preventivă a biofactorilor. Alimentarea adecvată a biofactorilor completează rapid nivelele scăzute de depozitare și, eventual, efectele secundare grave ale unei carențe mari.

Dacă primiți o rețetă pentru un medicament pe care trebuie să-l luați pentru o lungă perioadă de timp, adresați-vă medicului dumneavoastră sau farmacistului dacă ar trebui să acordați atenție anumitor factori. Biofactorii sunt incluși în următoarea secțiune. Cu toate acestea, lista nu este completă și nu substituie în nici un fel o consultație cu medicul dumneavoastră.

Disclaimer

© 2016 WÖRWAG Pharma GmbH & Co. KG - - Informațiile privind sănătatea personală disponibile pe www.woerwagpharma.ro sunt publicate exclusiv în scop informativ și nu înlocuiesc un consult, un examen medical sau un diagnostic personalizat stabilit de un cadru medical calificat. Informațiile prezentate pe www.woerwagpharma.ro nu pot fi utilizate în scopul diagnosticării și/sau administrării de medicamente pe cont propriu. Vă rugăm să citiți clauzele privind declinarea răspunderii și indicațiile referitoare la drepturile asupra imaginilor.