Cum vă puteți proteja mușchii de deficitul de magneziu

Magneziul este responsabil pentru multe funcții esențiale ale organismului. La nivelul mitocondriilor, uzinele energetice ale celulelor, acesta este implicat în generarea energiei indispensabile pentru toate procesele biologice. Magneziul activează circa 600 de enzime în corp, și asigură stocarea și eliberarea unor hormoni, precum insulina. Este implicat în producția de neurotransmițători, precum serotonina, și protejează mușchiul cardiac împotriva stresului. La nivelul scheletului, constituie un factor esențial pentru sănătatea oaselor. În cele din urmă, la nivelul mușchilor, magneziul, împreună cu calciul, este responsabil pentru buna funcționare musculară.

TEME DISCUTATE

Care este funcția magneziului la nivelul mușchilor?

Un raport echilibrat între magneziu și calciu este indispensabil pentru o funcție musculară sănătoasă. Calciul este responsabil pentru contracția musculară, în timp ce magneziul pentru relaxarea mușchilor. Acesta controlează transmiterea impulsurilor de la nervi la mușchi, asigură prevenirea influxului continuu de calciu și diminuarea excitabilității nervilor încă o dată – ceea ce conduce la relaxarea mult dorită. Pentru adulții sănătoși, Societatea de Nutriție din Germania recomandă un aport zilnic de magneziu de 300-400 mg, în funcție de vârstă și de sex. Dacă există un deficit de magneziu, calciul este în exces în mușchi și acesta nu se mai poate relaxa pe deplin. Acest lucru cauzează crampe dureroase.

Cârcei la picior și alte indicii: Simptomele deficitului de magneziu

Chiar și o carență ușoară de magneziu scade nivelul de energie produs la nivelul centralelor energetice celulare și poate contribui la stări nespecifice de oboseală, care nu pot fi asociate întotdeauna cu lipsa de magneziu. Simptomatica devine mai evidentă când mușchii încep să zvâcnească, în special în timpul somnului, când nivelul de magneziu scade. Lipsa de magneziu poate provoca crampe la nivelul gambei, degetului mare și piciorului.

Muskeln Füße

Pe lângă acestea, deficitul de magneziu poate fi asociat cu aritmie, palpitații și tensiune ridicată – deoarece inima este, până la urmă, „doar” un mușchi care depinde de o contracție și relaxare regulată, precum și de o concentrație normală de electroliți. Printre alte simptome ale deficitului de magneziu numără zvâcniri ale ochilor și colțurilor gurii. Conform celor mai recente studii medicale, persoanele care suferă de sindromul picioarelor neliniștite se simt mai bine după administrarea de magneziu. La femei, deficitul de magneziu poate intensifica durerile menstruale și provoca contracții premature în timpul sarcinii.

Care sunt categoriile vulnerabile la deficitul de magneziu?

Deficiența se poate instala în momentul când nevoia de magneziu crește subit, și nu mai poate fi acoperită printr-o dietă normală. Acest lucru se poate întâmpla, de exemplu, în timpul sarcinii și al alăptării, în perioade de stres, la bătrânețe sau în cazul pierderii de apă – adică oricând se excretă mai mult magneziu prin transpirație excesivă, urină, vomă sau diaree. De asemenea, persoanele care urmează un tratament medicamentos pentru un timp îndelungat, sunt mai predispuse la deficit de magneziu. Aceste medicamente au în mod natural efecte diuretice, care cauzează și ele pierderi mai mari de magneziu din corp. De asemenea, pacienții supuși chimioterapiei cu citostatice, precum cisplatină, sau care iau corticoizi, excretă mai mult magneziu. Îndeosebi pacienții cu diabet de tip 1 și de tip 2 sunt afectați de deficit de magneziu. Peste 60% din aceștia prezintă această carență deoarece, datorită stării lor și tratamentului, pierd mai multe minerale, printre care și magneziu, prin rinichi, decât persoanele sănătoase. Persoanele care suferă de HIV, cancer sau afecțiuni pancreatice sau ale ficatului absorb mai puțin magneziu. Și femeile care folosesc pilule contraceptive pentru o perioadă îndelungată pot fi afectate de deficit de magneziu, și sunt îndemnate să nu administreze magneziu concomitent cu contraceptivele orale. Explicația este că o doză excesiv de mare de magneziu este eliminată direct din nou, ceea ce poate cauza diaree. Dacă acest lucru se întâmplă când contraceptivul oral este doar pe jumătate digerat, acesta nu își face efectul în ziua respectivă. Totuși, dacă se respectă doza corectă de magneziu, nu există riscul de interferare cu efectul pilulei contraceptive.

Ce trebuie să urmărească atleții în cazul unui deficit de magneziu?

Persoanele foarte active nu numai că își supun mușchii unui efort foarte mare, dar și transpiră excesiv – iar nevoia de magneziu crește vertiginos. În special atleții de anduranță, al căror corp este expus la efort îndelungat, pot fi afectați de deficit de magneziu. Magneziul ajută la stimularea rezistenței și a capacității regenerative.

Majoritatea băuturilor izotonice pentru sportivi conține o doză mică de magneziu, dar mult prea mult zahăr. Având în vedere că organismul nu are prea multe resurse disponibile pentru digestie în timpul efortului fizic, băuturile pe bază de magneziu trebuie consumate în special în etapa de regenerare, pentru a obține efectul maxim.

Prevenția specifică a deficitului de magneziu și stimularea funcției musculare

O dietă echilibrată care include germeni de grâu, avocado, semințe de floarea soarelui și de dovleac, de exemplu, și apă minerală bogată în magneziu, acoperă necesarul de magneziu și diminuează riscul deficitului de magneziu.

Astfel, dacă necesarul de magneziu a crescut sau dacă s-a instalat deja un deficit de magneziu, trebuie urmat un tratament cu magneziu cel puțin pentru o scurtă perioadă, pentru a compensa carența. În acest caz, nu se recomandă administrarea unor cantități mari de magneziu deodată, deoarece acestea nu se pot absorbi și utiliza direct. O mare parte din mineral va fi excretată din nou, putând provoca diaree. Magneziul se absoarbe mai bine dacă dozele individuale sunt mici și administrate pe tot parcursul zilei. De exemplu, puteți dizolva o tabletă efervescentă într-un pahar mare cu apă sau într-o sticlă cu capac cu 500–750 ml de apă, pe care să o beți pe tot parcursul zilei – pentru echilibrarea constantă a nivelului de magneziu.

© 2016 WÖRWAG Pharma GmbH & Co. KG - - Informațiile privind sănătatea personală disponibile pe www.woerwagpharma.ro sunt publicate exclusiv în scop informativ și nu înlocuiesc un consult, un examen medical sau un diagnostic personalizat stabilit de un cadru medical calificat. Informațiile prezentate pe www.woerwagpharma.de nu pot fi utilizate în scopul diagnosticării și/sau administrării de medicamente pe cont propriu. Vă rugăm să citiți clauzele privind declinarea răspunderii și indicațiile referitoare la drepturile asupra imaginilor.