Cum contribuie zincul, vitamina C și vitamina D la întărirea sistemului imunitar

 

Sistemul imunitar este mecanismul natural de apărare al corpului în fața bolilor și a diverșilor agenți patogeni ai acestora. În general, sistemul de apărare al organismului combate răcelile și alte infecții pe care le contractăm în viața de zi cu zi. Astfel, majoritatea virusurilor, bacteriilor, ciupercilor și a altor agenți patogeni nu ajung să declanșeze boala, fiind în mare parte respinși fără ca noi să ne dăm seama. Dacă sistemul imunitar a fost slăbit din cauza stresului, a stilului de viață dezechilibrat, a unor boli de care am suferit și/sau a unui aport insuficient de anumiți biofactori, suntem mai vulnerabili în fața infecțiilor. Când sistemul imunitar are nevoie de mai mult timp pentru a elimina agenții patogeni, vor apărea mai multe reacții de apărare precum tusea, febra și alte simptome de răceală, acestea constituind modul în care organismul respinge virusurile și bacteriile. Pentru a preveni aceste probleme, mai ales în sezonul gripelor: Fortificați-vă în mod activ sistemul imunitar și starea de sănătate în general!

TEME DISCUTATE

Este recomandabil să vă fortificați sistemul imunitar mai ales iarna!

În sezonul rece suntem mult mai vulnerabili la îmbolnăviri. Pe de o parte, stăm mai mult în spații închise și încălzite, cu umiditate scăzută, împreună cu alte persoane, și putem contracta boli infecțioase de la picăturile transmise pe calea aerului. Pe de altă parte, sistemul imunitar este slăbit iarna deoarece consumăm mai puține fructe și legume proaspete, reducând astfel aportul de vitamine al alimentației noastre. În plus, iarna petrecem mai puțin timp în aer liber. Spre sfârșitul iernii, rezervele noastre de vitamina D3 se epuizează, deoarece pielea nu mai reușește să sintetizeze noi aporturi de vitamina D3 din lumina solară. În plus, sistemul imunitar este expus în mod natural la temperaturi scăzute, la ploaie și ninsoare. De aceea sunt atât de frecvente răceala și gripa în sezonul rece.

Cum întăresc biofactorii (zincul, vitamina C și vitamina D) sistemul imunitar?

Cei trei biofactori (zincul, vitamina C și vitamina D) sunt elemente constitutive importante ale sistemului nostru imunitar, îndeplinind diverse sarcini care se sprijină reciproc. Dacă nivelul biofactorilor din organism este bine echilibrat, acesta ne va menține sistemul imunitar puternic de-a lungul întregului an, ne va ajuta să luptăm cu răcelile și cu alte boli infecțioase și să ne vindecăm de ele în mod natural.

Iată cum contribuie vitamina C la fortificarea sistemului imunitar

Vitamina C (acidul ascorbic) este una dintre cele mai importante vitamine. Îndeplinește o serie de funcții în organismul uman. Una dintre acestea este fortificarea sistemului imunitar. Vitamina C stimulează formarea globulelor albe, care sunt responsabile pentru eliminarea agenților patogeni, și astfel accelerează reacțiile de apărare ale organismului. De asemenea, vitamina C este un antioxidant puternic, deoarece reduce stresul oxidativ. Cu alte cuvinte, fixează radicalii liberi nocivi din sânge, regenerează substanțele deja prezente în organism care au proprietăți antioxidante și reduce stresul celular. Vitamina C este folosită de toate aceste reacții ale corpului nostru – de aceea necesarul nostru de vitamina C crește atunci când ne îmbolnăvim. Beneficiile aduse de vitamina C sănătății sunt cunoscute în medicina populară de mult timp, iar acum un studiu medical realizat vreme de cinci ani la Universitatea din Tokyo vine să confirme faptul că vitamina C are o contribuție decisivă la reducerea riscului de contractare a unei răceli. Printre subiecții studiului care au luat vitamina C s-au înregistrat mai puține îmbolnăviri decât la grupul de comparație. Alte studii au confirmat aceste rezultate și la persoanele vârstnice sau la copiii de vârstă școlară.

Iată cum vă puteți fortifica sistemul imunitar cu ajutorul vitaminei C

Spre deosebire de alte mamifere, organismul uman nu poate produce singur vitamina C, așa că trebuie s-o obțină din alimentație. Citricele sunt foarte bogate în vitamina C, dar și ceapa, ardeiul gras sau broccoli conțin această substanță în cantități destul de mari. Când pregătiți cadourile de Crăciun pentru copii, nu vă gândiți doar la ciocolată, adăugați și mandarine și portocale bogate în vitamina C!

Aportul de vitamina C recomandat pentru un adult sănătos este de 110 mg pentru bărbați, respectiv 95 mg pentru femei. Pentru fumători se recomandă doze cu 40% mai mari (155 mg pe zi pentru bărbați, respectiv 135 mg pentru femei), din cauza pierderilor metabolice crescute de vitamina C. Fumatul eliberează în sânge mai mulți radicali liberi, care trebuie să fie neutralizați înainte să poată distruge pereții vaselor sanguine.

Iată de ce sistemul imunitar are nevoie de zinc pentru a fi puternic

Zincul se numără printre oligoelementele care îndeplinesc cele mai multe funcții în organism. De asemenea, este prezent în cea mai mare cantitate în corp după fier. Pe lângă rolul său în echilibrul hormonal și în creșterea părului și a unghiilor, este foarte important și pentru fortificarea sistemului imunitar. Datorită proprietăților sale de vindecare a plăgilor, zincul este inclus ca ingredient în multe unguente. Dacă organismul nostru are deficit de zinc, celulele obișnuite, dar și cele ale sistemului imunitar (de exemplu, celulele Th sau Tk) nu pot fi activate și mecanismele de apărare ale corpului nu pot fi eficiente. Zincul se poate fixa și pe rinovirusuri – agenții patogeni ai răcelilor comune (componenta „rino” provine din latină și înseamnă „nas”) –, împiedicându-le să se reproducă și să pătrundă în celulele sănătoase: acesta este un mecanism de apărare foarte eficient. Prin urmare, un aport suficient de zinc contribuie la fortificarea sistemului imunitar prin sprijinirea funcționării normale a acestuia, astfel încât riscul producerii unei infecții să fie eliminat sau redus semnificativ. Dacă totuși răcim, sistemul imunitar puternic va putea lupta mai bine cu aceste virusuri. Durata și severitatea răcelilor pot fi reduse prin aportul suficient de zinc.

Iată cum asigurăm necesarul de zinc al sistemului imunitar

Spre deosebire de alți biofactori, zincul nu poate fi stocat de organismul uman într-un organ anume. Cea mai mare parte a zincului din corp se găsește în celulele mai multor țesuturi și organe diferite. Prin urmare, necesarul de zinc al organismului trebuie să fie asigurat regulat prin alimentație. Aportul de zinc recomandat pentru un adult sănătos este de 7-10 mg pe zi. Alimentele de origine animală precum carnea de vită, stridiile sau brânzeturile au un conținut ridicat de zinc. Alimentele de origine vegetală conțin mai puțin zinc – unele dintre cele mai bogate în acest sens sunt ovăzul și nucile braziliene, care conțin cca 4 mg de zinc la 100 g. Cu toate acestea, zincul din surse vegetale nu poate fi utilizat de organism la fel de bine ca cel din surse animale – biodisponibilitatea zincului este influențată de diverse alte ingrediente din alimentație. Fitații, prezenți în cereale și legume, inhibă absorbția zincului în organism. În schimb, acidul citric (conținut de diverse fructe, inclusiv de citrice) îmbunătățește disponibilitatea zincului prezent în mod natural în alimentele de origine vegetală, favorizând absorbția acestui element din alimentație. Prin urmare, nu doar persoanele bolnave, ci și veganii și cei care urmează diete unilaterale ar trebui să aibă grijă la nivelul de zinc din organism.

Iată acțiunea vitaminei D asupra sistemului imunitar

Vitamina D este indispensabilă nu doar pentru sănătatea sistemului osos, ci și pentru robustețea sistemului imunitar. Implicată în diverse procese organice, activează sistemul imunitar și îndeplinește funcții importante de control al acestuia. Grație efectului său de modulare, vitamina D ne protejează corpul de atacurile lansate în mod eronat de propriul nostru sistem imunitar, contribuind astfel la reducerea riscului de apariție a bolilor autoimune și a inflamațiilor cronice. Dacă aveți deficit de vitamina D, limfocitele dvs. T și alți anticorpi nu sunt suficient activați, astfel că agenții patogeni din sânge și țesuturi nu vor fi detectați corespunzător și nu vor putea fi eliminați. Atunci când rezervele noastre de vitamina D încep să se epuizeze lent – în general, iarna – sistemul imunitar slăbește, ceea ce ne face mai vulnerabili la îmbolnăviri, inclusiv la gripă.

Vitamina D: Refacerea necesarului de vitamina D prin expunerea la lumina solară, pentru a fortifica sistemul imunitar

Vitamina D este unul dintre puținii biofactori pe care corpul îi poate produce și stoca prin mijloace proprii. Din acest motiv, vitamina D nu este propriu-zis o vitamină, ci mai degrabă un hormon. Este supranumită „hormonul soarelui”, deoarece precursorul său este sintetizat de piele din colesterol, sub acțiunea luminii solare (sau, mai exact, a radiației UV-B). După ce este transformată de către ficat, poate fi depozitată în țesutul adipos pentru a fi utilizată în lunile noroase de iarnă. Când sistemul imunitar are nevoie de ea, este activată prin intermediul rinichilor și apoi este implicată în funcționarea normală a sistemului imunitar. Cu toate acestea, din cauza diverselor bariere de protecție (norii care acoperă soarele sau îmbrăcămintea noastră), este posibil să nu ajungă la piele suficiente radiații UV-B pentru declanșarea sintezei vitaminei D. Produsele de protecție solară ne protejează atât de eficient, încât radiațiile UV-B sunt blocate. Mai mult, cantitatea de lumină solară care ajunge pe sol este mult redusă în timpul lunilor de iarnă; la latitudinile nordice, radiația UV-B nu mai ajunge deloc pe sol în această perioadă. Astfel, producția de vitamina D de către organism încetează practic de toamna până primăvara. Din fericire, vitamina D3 poate fi absorbită din anumite alimente – deși în cantități mici – precum peștii grași (hering sau somon), uleiul de pește, uleiul din ficat de cod sau ouăle. 

Prin urmare, mai ales pe parcursul lunilor reci și noroase de iarnă, aveți grijă să vă asigurați o alimentație echilibrată, cu aport suficient de biofactori esențiali: vitamina D3, zinc și vitamina C. Sistemul dvs. imunitar vă va răsplăti!

© 2016 WÖRWAG Pharma GmbH & Co. KG - - Informațiile privind sănătatea personală disponibile pe www.woerwagpharma.ro sunt publicate exclusiv în scop informativ și nu înlocuiesc un consult, un examen medical sau un diagnostic personalizat stabilit de un cadru medical calificat. Informațiile prezentate pe www.woerwagpharma.de nu pot fi utilizate în scopul diagnosticării și/sau administrării de medicamente pe cont propriu. Vă rugăm să citiți clauzele privind declinarea răspunderii și indicațiile referitoare la drepturile asupra imaginilor.