UN MANAGER DE SUCCES

Interviu cu Norina Alinta Gâvan

General Manager, administrator, Wörwag Pharma România

 

 

Doamna Gâvan, care este cartea de vizită a companiei Wörwag Pharma?
Wörwag Pharma este o companie germană de familie, fondată în 1971, care activează pe 5 continente, în 37 de țări. Pe piața din România, Worwag Pharma a intrat în ianuarie 1998, eu fiind primul angajat din noiembrie 1997. Specializată în producţia de biofactori (vitamine și minerale), Wörwag Pharma își focusează activitatea pe prevenirea și tratamentul complicațiilor diabetului zaharat, în special a neuropatiei diabetice și a piciorului diabetic. Din anul 2015, suntem pe locul 25 între cei 247 de producători și avem o cotă de piață de 1,1%. Cu toate vicisitudinile pieței farmaceutice de aici, în opinia mea, una dintre cele mai provocatoare și lipsite de predictibilitate piețe din Europa, ne menținem poziția câștigată prin perseverență, loialitate față de partenerii noștri și puterea de adaptare imediată și continuă la ceea ce se întâmplă în jurul nostru. Astfel, în ciuda imprevizibilității legislative și fiscale și a lipsei de transparență din sistemul asigurărilor de sănătate, am înregistrat creșteri constante, ajungând la o cifră de afaceri de peste 180 milioane de lei în anul 2018. De altfel, am obținut o creștere anuală a vânzărilor mai mare decât cea a pieței farmaceutice din România.

 

Spuneaţi că sunteţi primul angajat al companiei în România. Cum aţi început cariera la Wörwag Pharma?    
În anul 1997, după un stagiu de doctorat la University of California din San Francisco, în cadrul Clinicii de Dermatologie, în specialitatea biochimie a pielii, în absorbție percutanată, m-am întors în țară. Eram biochimist specialist la Clinica de Dermatologie a Spitalului Clinic Județean Cluj. Am simțit că pot face mai mult, că locul meu nu mai este acolo și că doresc ceva mai dinamic si mai provocator. Cercetarea a fost și este o mare pasiune pentru mine, așa că doream să rămân în domeniul medical, cât mai aproape de cercetare. Nici nu mă gândeam pe atunci că voi ajunge într-o poziție de top management! Mi-am trimis CV-ul și scrisoarea de intenție la un anunț de reprezentant medical și, în noiembrie 1997, am fost primul angajat al companiei germane Wörwag Pharma în România. De atunci, descopăr în fiecare zi acest domeniu extraordinar de ofertant, divers și cu multe satisfacții profesionale.

 

Ca şi manager, care sunt principiile după care vă ghidați?

Principiile mele în managementul Wörwag Pharma România au la bază în primul rând bunul simț, cei șapte ani de acasă, pe lângă o atitudine optimistă și comunicarea deschisă, transparentă a viziunii și a acțiunilor companiei. Un element important pentru mine este implicarea întregii echipe în misiunea organizației. Nu duc singură crucea acestei firme în România. Cred cu tărie că atunci când o echipă întâmpină dificultăți în lucrul împreună, performanțele companiei vor lăsa de dorit. În schimb, o echipă dă dovadă de eficiență când membri care o formează știu fiecare de ce fac parte din echipă, își înțeleg unul altuia personalitatea, au obiective comune și își cunosc motivația a ceea ce fac individual și împreună. Suntem diferiți, iar acest lucru îl folosim în beneficiul nostru, al fiecăruia dintre noi, cât și al întregii echipe. Ca manager, nu sunt o „vânătoare de greșeli”. Nu cred în critică, în pedeapsă. Vreau ca angajații și colegii mei să înțeleagă că au dreptul să gândească, dar și obligația să-și asume responsabilități. Chiar aștept acest lucru de la ei: să își asume responsabilități, să vină cu propuneri, cu alternative. Accept orice obiecție și orice critică, dar aștept să fie însoțită de cel puțin o soluție. Pe de altă parte, vreau să le ofer motive să zâmbească, deoarece cred că succesul unei organizații se măsoară și în zâmbete. Iar colegii mei zâmbesc mult!

 

Care sunt provocările unei femei de afaceri privind echilibrul între carieră şi familie?
Pentru orice persoană cu carieră, echilibrul între timpul profesional și cel personal reprezintă una dintre cele mai mari provocări. Pentru noi, femeile, cu atât mai mult, deoarece mentalitatea românească ne alocă în continuare și rolul tradițional de gospodină, cei 3K (Kinder, Kueche, Kirche - copii, bucătărie, biserică). Am incercat să găsesc acest echilibru și mărturisesc că nu totdeauna am reușit. Îmi pare rău pentru cei dragi când timpul profesional îmi ia foarte mult din cel personal, însă cred că este important să-ți asumi onest acest lucru și să te lupți constant pentru obținerea acestui echilibru.
 
Câţi angajaţi aveţi în subordine?
În ultimii doi ani ne-am menținut echipa la 72 de angajați, dintre care 43 au o vechime mai mare de cinci ani. Cred cu tărie că sănătatea unei organizații se măsoară în mare parte prin nivelul de satisfacție și implicare al angajaților, iar gradul ridicat de retenție pe care îl avem la Wörwag Pharma reprezintă o confirmare constantă a acestei filosofii de management.
 
Care sunt planurile companiei pentru acest an?
Anul 2019 este deja spre final; deja începem să vorbim despre 2020 și noi, cei de la Wörwag Pharma, discutăm despre viziunea noastră 2030. Ne dorim să menținem ritmul de creștere înregistrat în ultimii ani și ne propunem un salt anual de cel puțin 10%. Ne dorim să avem capacitatea și puterea de a ne adapta tuturor provocărilor care vor apărea pentru a ne continua dezvoltarea dorită.