Cum ajută zincul și vitamina C la reducerea riscului de răceală?

Sistemul nostru imunitar este întotdeauna în acțiune, ținând la distanță intrușii precum virusurile, bacteriile și alți microbi, în special în lunile reci ale anului. Aerul încălzit și uscat usucă mucoasele membranelor, iar prin strănut este ușor ca virusurile să se răspândească și să se înmulțească. În aceste circumstanțe, sistemul imunitar are nevoie de întregul nostru sprijin. Află cum susțin zincul și vitamina C buna funcționare a sistemului imunitar (în special în timpul sezonului gripal)!

TEME DISCUTATE

Cum să reduci la timp riscul de a contacta o răceală

În fiecare an, un adult se poate aştepta la două-patru episoade de gripă, iar copiii chiar și până la doisprezece. Rinovirusurile se înmulțesc rapid de la o gazdă la alta, prin contact direct sau pe calea aerului, în decurs de numai 24 de ore apărând simptomele răcelii (de ex. durere de gât, tuse, etc). O răceală obișnuită durează 7 zile, iar uneori poate dura chiar și 14 zile. Întrucât există multe virusuri ale răcelii care se reproduc extrem de repede și suferă mutații, adesea se produc adevărate sezoane gripale soldate cu adeverințe de boală și zile libere de la lucru sau de la școală. În particular, la persoanele susceptibile sau cu un organism deja slăbit, gripa poate cauza complicații mai grave, precum infecții la nivelul urechii medii sau sinuzită. În acest caz, trebuie acționat rapid și luate măsuri de prevenție pentru a stimula sistemul imunitar și a combate acțiunea gripei de fiecare dată!

Zincul în doze mari scurtează perioada de acțiune și intensitatea răcelii

Zincul contribuie la funcționarea normală a sistemului imunitar, numeroase studii demonstrând că zincul poate fi administrat cu succes în prevenirea și tratarea răcelii. S-a observat reducerea numărului de răceli care au debutat efectiv, precum şi diminuarea perioadei de răceală. În plus, simptomele de răceală raportate de subiecți au fost mult mai ușoare. Pentru a fi eficient, zincul trebuie luat în doze mari imediat după instalarea primelor simptome de răceală, și nu mai târziu de 24 de ore de la debutul răcelii.

Modul în care acționează zincul în timpul unei răceli

Zincul este eficient în lupta împotriva răcelilor deoarece previne fixarea virusurilor răcelii în celulele din mucoasa nazală – îi elimină pur și simplu, ocupându-le locul de fixare. În mod suplimentar, aceasta inhibă dezvoltarea și stopează reproducerea acestor microbi. Mai mult, zincul ajută la ameliorarea posibilelor reacții de inflamație cauzate de o răceală. Prin urmare, mucoasa nazală nu se inflamează la fel de tare, permițând o respirație mai ușoară. Având în vedere aceste constatări, zincul ar trebui administrat sub formă de comprimat sau prin gargară cu soluție obținută dintr-o tabletă efervescentă înainte de a fi înghițit. Deși gustul nu este foarte plăcut, este singurul mod prin care zincul poate acționa direct asupra membranelor mucoase, luptând cu virusurile acolo unde sunt localizate acestea, în loc să facă un ocol prin tubul digestiv.

Vitamina C ajută la reducerea riscului de răceală

Un nivel echilibrat al vitaminei C (adică un bun aport de vitamina C) contribuie la buna funcționare a sistemului imunitar. Odată ce virusurile răcelii au pătruns în membranele mucoase, vitamina C devine activă în diverse locații. Aceasta favorizează formarea de celule albe din sânge, aderă la radicalii liberi, neutralizându-i, și regenerând alți antioxidanți proprii organismului. În acest mod menține sistemul imunitar activ și reduce stresul oxidativ. La debutul unei răceli, adesea nivelul de vitamina C scade drastic, datorită consumului crescut. În acest context, este recomandată administrarea neîntârziată a unor doze mari de vitamina C, pentru a veni în sprijinul sistemului de apărare al organismului.

Chiar și două pahare pe zi de suc de lămâie proaspăt stors (1.000-2.000 mg de vitamina C) stimulează sănătatea sistemului imunitar. Acest lucru a fost demonstrat de numeroase studii, conform cărora un nivel echilibrat al vitaminei C a reușit să reducă într-o anumită măsură durata de acțiune a unei răceli și să amelioreze simptomele. Dacă observați primele semne de răceală, este indicat să suplimentați imediat rezervele de vitamina C și să perseverați până ce vă reveniți la starea normală.

Reducerea riscului de răceală cu zinc și vitamina C

Pentru a reduce riscul de a contacta o răceală, este recomandat să fiți atent la nivelul de vitamina C și de zinc, și nu doar în sezonul gripal. Societatea de Nutriție din Germania recomandă un aport zilnic de cel puțin 7-10 mg de zinc și 95-110 mg de vitamina C pentru adulții sănătoși, în funcție de sex, pentru acoperirea necesarului. În lipsa unei boli sau a altei carențe acute, acest lucru se poate realiza simplu, printr-o alimentație echilibrată. Zincul se găsește, de exemplu, în brânză, arahide și făină de ovăz, iar vitamina C în alimente precum citricele, ceapa sau ardeii, și în diverse tipuri de fructe de pădure. Împreună cu alți biofactori, zincul și vitamina C ajută la buna funcționare a sistemului imunitar și la reducerea riscului de îmbolnăvire. 

© 2016 WÖRWAG Pharma GmbH & Co. KG - - Informațiile privind sănătatea personală disponibile pe www.woerwagpharma.ro sunt publicate exclusiv în scop informativ și nu înlocuiesc un consult, un examen medical sau un diagnostic personalizat stabilit de un cadru medical calificat. Informațiile prezentate pe www.woerwagpharma.de nu pot fi utilizate în scopul diagnosticării și/sau administrării de medicamente pe cont propriu. Vă rugăm să citiți clauzele privind declinarea răspunderii și indicațiile referitoare la drepturile asupra imaginilor.